Fortsätt till huvudinnehåll

Ska vi leka?

Vet ni en sak?
just nu är vi varken barn eller vuxna.
Jo, tänker ni kanske då, jag är långt mer vuxen än vad jag är barn. Om detta är sant, så är det väldigt synd.

Det verkar som om alla har glömt att vara spontana, leva livet som vi gjorde när vi var mindre då inte en enda dag var den andra lik. Då allt vi gjorde var ett äventyr. Vi springer inte till varandras hus och kastar grus på fönstret för att fråga om man vill leka. Vi sms:ar. Vi spelar inte fotboll på gröna ängen tills solen går ner då vi leker dunkgömme eller vinki vinki i skydd av mörkret och gatlyktorna. Vi festar och dricker, super och glömmer. Glömmer hur det är att leka. Att vara barn.

Men vi har redan varigt barn, säger ni kanske då, och att festa och ha djupa samtal är det vi ungdomar gör. Vi är för stora för att leka. Vi har vuxit ifrån det.
Men ni förstår, det har ni inte. Vuxna kan också leka. Och "coola" ungdomar också för den delen. Vi behöver det mer än vi tror.
Jag säger inte att det är fel att festa och diskutera. Vi behöver uppleva det också. Men vi ungdomar har så lätt för att bli dryga. Vi vill visa oss så smarta och läggar så stor vikt på vår egen och andras intelligens att vi glömmer hur härligt det är att bara vara, att bara skita i alla plikter ett tag och helt enkelt springa ut i den stela massan och flumma loss, dra till sig blickar som säger: jisses, den där människan är ju inte klok.
"Nej", ropar du då ut, "jag är inte klok. inte det minsta! Titta på mig, jag bryr mig inte om vad ni tycker, jag gör vad jag känner för och det är underbart!"

Och det är underbart. Riktigt jävla underbart att bara vara galen ett tag. Kasta grus på rutan, ragga upp nya människor och fråga om de vill hänga med och spela basket tills solen går ner då man sätter sig ner i gräset i mörkret och har spännande samtal som inte har det minsta med vare sig intelligens eller duglighet att göra. skratta ihop med främlingar och kalla dem vänner. Så som man gjorde när man var barn. Och sedan fråga om de inte kan följa en hem eftersom man är rädd för varulvar och vampyrer och annat läskigt. Inte våldtäktsmän eller rånare, sådant existerar inte när man är barn. Det ända som råder är ens fantasi och med den kommer inga gränser.

Så hopp och lek med dig nu, skitunge ;)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vår plats i det uppenbara.

Min plats är i det uppenbara; att finnas till, att begrunda och formge Mitt liv har en ande; ett mål i sig självt - en vilja i det obskyra,  att syna sin egen existens Min längtan är mitt ankar i en närhet till en människa som vandrar i sina egna spår Min frihet är det varande som driver mig i min fortgång; den luft jag andas och spänsten i mina steg Allt jag har lägger jag hos dig i en framtid som ännu är öppen för ändring Du är en vision och jag min egen gud Allt jag vet är min egen bild av den värld jag skapar åt mig själv; Ett träsnitt skuret ur andras bark. En främlings milda ögon blåser storm i min spegelbild och ett ord kan få min gud att gå på knä Mitt inre åldras tiofalt linjerna i min hud Och dina händer stryker fortfarande slät sten Rista dess yta i väven på dina kläder, men spara en plats åt mig För min väg går genom det självklara och framtiden är allt jag har att ge Jag ritar mina tankar i askan av ett liv,  men ...
"If only, if only" the woodpecker sighs, "The bark on the tree was just a little bit softer" While the wolf waits below hungry and lonely he cries to the moo-oo-oon "If only, if only" If only, if only the moon speaks no reply reflecting the sun and all that´s gone by Be strong my weary wolf, turn around boldly Fly high my baby bird my angel, my only ur: Holes -Louis Sachar

Månen, min vän.

Visste ni att det tar nästan exakt lika lång tid för månen att snurra ett varv runt sin axel som det tar för den att vandra ett varv runt jorden. Detta betyder att den har samma sida vänd mot jorden. Hela tiden. Så länge som människan har funnits (i tusentals år) och förundrats över månen har hon aldrig någonsin kunnat se månens baksida. Filosoferna och forskarna i Antikens Grekland som ägnade hela sitt liv åt sin fascination för himlakropparna kunde aldrig studera mer än månens framsida. Inte förren sateliten Luna 3 tog de första bilderna av månens baksida år 1966 kunde vi betrakta månen i sin helhet. Vi människor har en förmåga att anpassa oss efter de vi umgås med, de vi kretsar runt. Det slog mig att mina vänner förhåller sig till mig på ett visst sätt eftersom det stämmer överrens med hur jag fungerar. Det finns sidor av dem som jag aldrig kommer att få se eftersom de inte har någon koppling till mig. Allting är relativt. Bara för att jag inte kan se vissa kvaliteter hos a...