Fortsätt till huvudinnehåll
Gråskalor och färgnyanser.

Allt är inte vitt eller svart. Detta eftersom allting har flera vinklar av ett perspektiv. Det kommer alltid att finnas människor som tycker olika om en och samma sak.

Allt är inte svart eller vitt, nej.
Jag tycker dock inte att "gråskalor" är en mer rättvis benämning av något som inte riktigt går att placera i en sådan rankning. Gråheten är menat att visa oss om någonting är mer fel eller mer rätt, men det är ändå ganska motsägelsefullt, tycker ni inte. det är inte helt svart, inte heller helt vitt så hur ska det då kunna vara helt grått. Det finns så mycket annat som spelar in; nyanser som varken är vita eller svarta, vägar som leder från eller till ämnet som gör det till något annat beroende på vem som begrundar det.

Därför skulle jag vilja frånsätta liknelsen gråskalor och ersätta den med färgnyanser.
Om man säger såhär: Någon kan se på ett ämne och säga att det är rött en medan en annan säger att det är grönt (vilken är komplementfärgen till röd så det blir samma sak som svart och vitt) och det finns färgskalor däremellan. Men! här kommer det stora men:et. En tredje person kan säga att han eller hon ser ämnet i blått vilken inte har någon nämnvärd koppling till vare sig rött eller grönt. Genom att blanda rött och blått får vi även fram lila som är en helt egen färg. Om vi däremot lägger till gult och blandar det med det blåa så får vi återigen grönt, men med en annan uppkomst.
Förstår ni vad jag försöker säga?
Grått kommer alltid vara grått hur många nyanser vi än bildar av det, men genom att lägga till nya färger, nya grunder får vi helt andra och Oh, så många fler möjligheter vilket stämmer bättre ihop med verkligheten.

Att sätta någonting i gråskala, skulle jag vilja påstå, är alltså i hög grad ett ofullständigt tillvägagångssätt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vår plats i det uppenbara.

Min plats är i det uppenbara; att finnas till, att begrunda och formge Mitt liv har en ande; ett mål i sig självt - en vilja i det obskyra,  att syna sin egen existens Min längtan är mitt ankar i en närhet till en människa som vandrar i sina egna spår Min frihet är det varande som driver mig i min fortgång; den luft jag andas och spänsten i mina steg Allt jag har lägger jag hos dig i en framtid som ännu är öppen för ändring Du är en vision och jag min egen gud Allt jag vet är min egen bild av den värld jag skapar åt mig själv; Ett träsnitt skuret ur andras bark. En främlings milda ögon blåser storm i min spegelbild och ett ord kan få min gud att gå på knä Mitt inre åldras tiofalt linjerna i min hud Och dina händer stryker fortfarande slät sten Rista dess yta i väven på dina kläder, men spara en plats åt mig För min väg går genom det självklara och framtiden är allt jag har att ge Jag ritar mina tankar i askan av ett liv,  men ...
"If only, if only" the woodpecker sighs, "The bark on the tree was just a little bit softer" While the wolf waits below hungry and lonely he cries to the moo-oo-oon "If only, if only" If only, if only the moon speaks no reply reflecting the sun and all that´s gone by Be strong my weary wolf, turn around boldly Fly high my baby bird my angel, my only ur: Holes -Louis Sachar

Månen, min vän.

Visste ni att det tar nästan exakt lika lång tid för månen att snurra ett varv runt sin axel som det tar för den att vandra ett varv runt jorden. Detta betyder att den har samma sida vänd mot jorden. Hela tiden. Så länge som människan har funnits (i tusentals år) och förundrats över månen har hon aldrig någonsin kunnat se månens baksida. Filosoferna och forskarna i Antikens Grekland som ägnade hela sitt liv åt sin fascination för himlakropparna kunde aldrig studera mer än månens framsida. Inte förren sateliten Luna 3 tog de första bilderna av månens baksida år 1966 kunde vi betrakta månen i sin helhet. Vi människor har en förmåga att anpassa oss efter de vi umgås med, de vi kretsar runt. Det slog mig att mina vänner förhåller sig till mig på ett visst sätt eftersom det stämmer överrens med hur jag fungerar. Det finns sidor av dem som jag aldrig kommer att få se eftersom de inte har någon koppling till mig. Allting är relativt. Bara för att jag inte kan se vissa kvaliteter hos a...