Fortsätt till huvudinnehåll

Broken Meadows.

"I don't want to beg your pardon, 
and I don't want to ask you why, 
but if I was to go my own way, 
would I have to pass you by?"

Människors relation till Gud är någonting som ofta ligger och skaver lite i mitt medvetande. Oftast är det inte mer än den jämna ström av tankar som kommer och går varje dag, men igår hände någonting som lyfte fram de här tankarna och flätade dem samman till ett tydligare mönster. 
       I några dagar nu har jag funderat på det här mer än vanligt; människor jag mött vars liv mer eller mindre formas av deras tro; människor som aldrig har besuttit den sortens tro eller som på något sätt förlorat den. Och framför allt hur de här människorna ser på varandras liv. 
       Igår snubblade jag över ett blogginlägg som en vän till mig skrev för ett tag sedan. Han beskriver hur en man gått fram till honom på tågstationen och börjat föreläsa om att min vän lever en felaktig livsstil och att han måste överge sin homosexualitet för att kunna nå frälsning hos Gud. Tyvärr är den här sortens händelser inte någon större ovanlighet, och eftersom min vän tog det med humor (och dessutom gav svar på tal) funderade jag inte på det så mycket mer. 
       Så på kvällen satt jag och pratade med min mamma, jag hade inte nämnt mina funderingar eftersom de som sagt är ganska förekommande, och plötsligt frågar mamma mig "Vem är det?". Mamma hade slumrat till, och när jag frågade vad hon sett sa hon att hon hade sett ett kyrktak. Mitt i taket hängde en målning av en pappersfigur utan ansikte, och hon hade vänt sig till mig för att höra vem det var. Hon kunde inte svara på om det var en man eller kvinna, och bilden var allt hon hade sett. Jag blev väldigt häpen, och kunde inte undgå en stark känsla av att det min mamma sett var en projektion av mina egna funderingar.
       Många jag stött på som förespråkar religion är av uppfattningen att det endast är genom den människor kan nå frälsning. Trots allt är det ju ungefär det religioner av alla slag bygger på. Till viss del håller jag med dem. Personligen är jag av uppfattningen att tro är nyckeln till frälsning, men till skillnad från de som förespråkar religion tror jag inte att frälsningen ligger i själva målet, att det är vad som uppnås med hjälp av en högre makt.  Frälsning tror jag är vad man uppnår när man finner en tro som passar en själv och den livsstil man lever.
       Jag har hört människor från olika håll och med avsevärt olika trosföreställningar beskriva den själsliga tillfredsställelse och trygghet som de funnit genom sin tro. Samma människor har också alla upplevt tydliga tecken som har stärkt dem i deras specifika tro. Alla religioner har sina heliga skrifter, och alla har en berättelse om hur världen skapades, hur den styrs och vad som utgör en högre makt. Alla har de funnit frälsning, men på olika håll och genom olika  medel. De allra flesta religioner har dessutom en väldigt lång och turbulent historia, vilket innebär att man inte kan komma ifrån det faktum att även om religionens budskap ursprungligen härstammar från en högre makt, så har den omformaterats och anpassats av mänskliga händer, antingen i berättande eller maktutövande syfte. För det är så vi människor fungerar. Vi anpassar omgivningen efter våra egna behov.
       Så hur kan man då med fullständig säkerhet säga att det ena är mer rätt än det andra. Det kan man inte. Man kan säga det med övertygelse, men hur du än vrider och vänder på det kommer du att finna bevis både för och emot varenda religion som finns i den här världen. Det handlar bara om hur du lägger fram det som avgör vad som väger över.
       Min egen övertygelse säger alltså att det inte spelar någon roll vad du tror så länge du hittar det som är rätt för dig. Vi är alla olika och det betyder också att vi behöver tro på olika saker. Vi finner alla frälsning på olika sätt. Det är ingenting som kan tvingas på någon annan och det är där vi många gånger gör fel.
       Jag tror på en högre makt, men jag tror också att så länge du följer ditt hjärta och gör vad du kan för att vara en så bra medmänniska som möjligt så spelar det ingen roll vad din tro tar för uttryck. Den kommer att hjälpa dig. För jag tror inte att det är målet som räknas utan vad du gör med ditt liv här på jorden. Varje dag. Och något som jag är fullständigt övertygad om, och som jag kan se bekräftelse för vart jag än vänder mig, är att du inte kan uppnå frälsning genom att förvägra dig själv någonting som du mår bra av, endast för att någon annan säger att det är rätt.

*Citatet är ett stycke ur Ben Howards låt Black flies.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vår plats i det uppenbara.

Min plats är i det uppenbara; att finnas till, att begrunda och formge Mitt liv har en ande; ett mål i sig självt - en vilja i det obskyra,  att syna sin egen existens Min längtan är mitt ankar i en närhet till en människa som vandrar i sina egna spår Min frihet är det varande som driver mig i min fortgång; den luft jag andas och spänsten i mina steg Allt jag har lägger jag hos dig i en framtid som ännu är öppen för ändring Du är en vision och jag min egen gud Allt jag vet är min egen bild av den värld jag skapar åt mig själv; Ett träsnitt skuret ur andras bark. En främlings milda ögon blåser storm i min spegelbild och ett ord kan få min gud att gå på knä Mitt inre åldras tiofalt linjerna i min hud Och dina händer stryker fortfarande slät sten Rista dess yta i väven på dina kläder, men spara en plats åt mig För min väg går genom det självklara och framtiden är allt jag har att ge Jag ritar mina tankar i askan av ett liv,  men ...
"If only, if only" the woodpecker sighs, "The bark on the tree was just a little bit softer" While the wolf waits below hungry and lonely he cries to the moo-oo-oon "If only, if only" If only, if only the moon speaks no reply reflecting the sun and all that´s gone by Be strong my weary wolf, turn around boldly Fly high my baby bird my angel, my only ur: Holes -Louis Sachar

Månen, min vän.

Visste ni att det tar nästan exakt lika lång tid för månen att snurra ett varv runt sin axel som det tar för den att vandra ett varv runt jorden. Detta betyder att den har samma sida vänd mot jorden. Hela tiden. Så länge som människan har funnits (i tusentals år) och förundrats över månen har hon aldrig någonsin kunnat se månens baksida. Filosoferna och forskarna i Antikens Grekland som ägnade hela sitt liv åt sin fascination för himlakropparna kunde aldrig studera mer än månens framsida. Inte förren sateliten Luna 3 tog de första bilderna av månens baksida år 1966 kunde vi betrakta månen i sin helhet. Vi människor har en förmåga att anpassa oss efter de vi umgås med, de vi kretsar runt. Det slog mig att mina vänner förhåller sig till mig på ett visst sätt eftersom det stämmer överrens med hur jag fungerar. Det finns sidor av dem som jag aldrig kommer att få se eftersom de inte har någon koppling till mig. Allting är relativt. Bara för att jag inte kan se vissa kvaliteter hos a...