Fortsätt till huvudinnehåll

The making of a reflection.

Alla samtalsämnen är samma. Allt är sagt - inget ogjort. Historien upprepar sig om och om igen, allt vi vill ha ogjort, allt vi skapar ånyo. Upprepning varje gång, men ändå en ny historia för varje enskild människa.

Det är svårt att komma undan att återkomma till gamla samtalsämnen när man uttrycker sina åsikter bland andra människor. Det är nytt för att de inte har hört din ståndpunkt, men det är ingen ny konversation. Ibland är det lätt att känna av upprepningen allt för tungt, sträva efter att tänka nya vägar, nya vinklar, leta andra kvalitéer hos sig själv. Men det som får igång mig mest i en konversation, som gör mig mest exalterad, är ofta inte att höra någonting helt nytt, det är svårt att bidra i en sådan konversation även om det kan vara spännande att lyssna och ta in - utan det är när jag träffar en människa som pratar om ett ämne som jag har hört hundra gånger förut, men som presenterar en helt ny idé som aldrig någonsin presenterat sig själv i liknande diskussioner. Som visar upp ett nytt sätt att värdera en gammal tanke, gör den åter ny genom att vända ner, skaka om och plocka upp i nytt format.

Så prata galet, prata öppet och naket och plocka upp den där flummigheten som leder till kreativitet och utvecklat tänkande. Ohämmat intrycksgivande. Gör det, så ska ni se att allt nytt föds ur det gamla, ställs på sin kant och ger liv och lust. Prata galet, öppet och naket. Öppna upp och befria. Så skapas en ny reflektion.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vår plats i det uppenbara.

Min plats är i det uppenbara; att finnas till, att begrunda och formge Mitt liv har en ande; ett mål i sig självt - en vilja i det obskyra,  att syna sin egen existens Min längtan är mitt ankar i en närhet till en människa som vandrar i sina egna spår Min frihet är det varande som driver mig i min fortgång; den luft jag andas och spänsten i mina steg Allt jag har lägger jag hos dig i en framtid som ännu är öppen för ändring Du är en vision och jag min egen gud Allt jag vet är min egen bild av den värld jag skapar åt mig själv; Ett träsnitt skuret ur andras bark. En främlings milda ögon blåser storm i min spegelbild och ett ord kan få min gud att gå på knä Mitt inre åldras tiofalt linjerna i min hud Och dina händer stryker fortfarande slät sten Rista dess yta i väven på dina kläder, men spara en plats åt mig För min väg går genom det självklara och framtiden är allt jag har att ge Jag ritar mina tankar i askan av ett liv,  men ...
"If only, if only" the woodpecker sighs, "The bark on the tree was just a little bit softer" While the wolf waits below hungry and lonely he cries to the moo-oo-oon "If only, if only" If only, if only the moon speaks no reply reflecting the sun and all that´s gone by Be strong my weary wolf, turn around boldly Fly high my baby bird my angel, my only ur: Holes -Louis Sachar

Månen, min vän.

Visste ni att det tar nästan exakt lika lång tid för månen att snurra ett varv runt sin axel som det tar för den att vandra ett varv runt jorden. Detta betyder att den har samma sida vänd mot jorden. Hela tiden. Så länge som människan har funnits (i tusentals år) och förundrats över månen har hon aldrig någonsin kunnat se månens baksida. Filosoferna och forskarna i Antikens Grekland som ägnade hela sitt liv åt sin fascination för himlakropparna kunde aldrig studera mer än månens framsida. Inte förren sateliten Luna 3 tog de första bilderna av månens baksida år 1966 kunde vi betrakta månen i sin helhet. Vi människor har en förmåga att anpassa oss efter de vi umgås med, de vi kretsar runt. Det slog mig att mina vänner förhåller sig till mig på ett visst sätt eftersom det stämmer överrens med hur jag fungerar. Det finns sidor av dem som jag aldrig kommer att få se eftersom de inte har någon koppling till mig. Allting är relativt. Bara för att jag inte kan se vissa kvaliteter hos a...