Fortsätt till huvudinnehåll

Funderingar på en soldränkt balkong en sval våreftermiddag.


För mig är åldrande någonting oerhört vackert. Att se märkena som livet lämnat efter sig i en åldrad kropp och ett åldrat sinne, att än mer klart se det starka liv och den sinnesrörelse som gjort sin plats i en boning av rynkor och vanor och stilla klokhet. Jag hoppas att när jag blir gammal ska min kropp och utstrålning vittna om ett liv väl levt, med ett ansikte prytt av skrattrynkor, och lemmar formade av alla de sysslor jag tycker om.

När jag satt på min balkong idag såg jag två unga människor, en flicka och pojke inte mer än fjorton femton år, lite osäkert ta sig fram på var sitt par inlines men med ett stadigt grepp om varandras händer, avslappnat tittandes omkring som om de inte hade ett bekymmer i världen. Och för första gången på väldigt länge kände jag det som att jag har missat någonting med att vara ung. Den där bekymmersfria naiva kärleken som två barn utforskar tillsammans, där saker kan göra ont men utan den där bitterheten som kommer när man blir äldre. När allting är ett ögonblick i sig, smärta är smärta och lycka är lycka och de två är fullständigt oförenliga. Men just i den stunden kändes det som att jag kunde dela det med dem. Jag kände mig sorgsen, men på ett fridfullt sätt snarare än bitter, som att det på något sätt ändå inte hade försvunnit. Som att min kärlek levde i dem i den stunden, sträkte ut sina grenar och spirade någon annan stans. Att den överlevde.

Varje dag i en veckas tid har jag nu delat min vardag med människor jag bryr mig om, vänner gamla och nya, och idag var första dagen jag inte umgåtts med någon annan än min familj. Jag har känt mig fridfullt avslappnad, som om det var första gången jag kunde luta mig tillbaka och njuta av det jag har upplevt. Samtidigt har jag känt mig sorgsen över att jag inte kunnat dela denna fridfullhet med någon. En smärta som gör sig mer fysiskt påmind än något som gör alltigenom ont, och jag insåg att det gör ondare att känna sig lycklig utan att ha någon att dela det med, än att känna smärta och ha någon vid sin sida.

Tack vare all den gemenskap jag upplevt den senaste veckan har jag idag känt mig mer fridfullt lycklig än jag gjort på mycket länge, och det ger mig sådan enorm glädje att veta att jag har så många underbara människor att dela den med, om så bara för en liten liten stund.

*Bilden är hittat på Facebook.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

A story to tell.

Min första resa till Thailand var för åtta år sedan, när jag var tolv. Fem år senare åkte vi dit igen, och de båda resorna har etsat sig fast hos mig, men av så väldigt olika anledningar. Idag, så många historier (och ett liv som levts) senare, finner jag mig åter tänka tillbaka till de resorna, och vad det var som kom att få dem så betydelsefulla för mig. Den resan som kom senast beskriver den historia jag levde i just då och den kom, på sätt och vis, att bli en milstolpe i allt det som ledde mig fram till den punkten. Inte så mycket på grund av vad som hände där som vad jag upplevde i mig själv när jag kom att befinna mig utanför och bortanför den plats där min verkliga historia ägde rum. Det var vad det blev. Mitt andrum. Mitt utanförperspektiv och min djupdykning i mitt inre. Den första resan till Thailand var en annan milstolpe i mitt liv, men inte utifrån min historia, utan av de historier jag mötte i andra på vägen. Det blev mitt innanförskap och en överskådning. En inblick i de

The turning of the page.

I haven't been writing here for a while now, because though so much has been happening in my life lately I'm finding it hard to find anything I want to write about. It's not that the things I'm experiencing aren't inspiring and good, but frankly sometimes they're hard to take in, and I'm finding that I'm starting to crave for stories because I'm finding it difficult to write my own. And yet every time I find one that offers me something to hold on to, something else makes it aversing and forces me to turn to the next thing. I know that at some point we all have to end up here, at that time in the story where you have everything but you can't make out what to do with it so you're forced to watch it crumble beneath your hands, to see it through until the next chapter or the next line that enables you to get a firmer grip again. I don't want to read the story ahead to see when things will be starting to turn around, but it's hard to watc

Mirrors and pebbles.

"Love" Noimp said, staring blankly out over the lake. "What do you think that is Luna? All those stories.." He trailed off. Then he took a deep breath and looked at Luna. It had shivered, she thought. His breath had shivered. "That's just it. There´s so many stories. Every where I look, every person I meet have some kind of story to tell. But how much of that is really true, huh? How much of what you hear and see is not just dreams and fables. Stories, made to look real." He drew a hand through his hair and left it hanging from his neck. He shook his head. Like he was trying to shake it all off and said quietly "They're just.. coated in small truths to make the big lie more plausible." Luna sat staring at him. She didn't know what to do. Didn't know what to say. He, who was always so composed. Always so coldly calculating and taking control of every situation. Where did all this come from? "And the bad ones?" She new