Fortsätt till huvudinnehåll

Vi är stjärnor.

Invid en ödslig väg mitt ute i skogen sitter en liten enslig varelse på en sten och spejar med vaksamma ögon ut i den svarta natten. Den kalla luften är tung av doften från våt jord och barr. Varelsen håller utkik efter billyktor, eftersom med varje bil som passerar på vägen kommer också en människa, och med varje människa följer en historia. Och varje människoöde är det andra lika olikt som det är fängslande.
     Varelsen ger ifrån sig ett frustrerat jämmer då vägen fortsätter att ligga lika olidligt stilla. En fågel fladdrar förskräckt till ovanför och faller till marken med fruset hjärta, men varelsen ägnar den inte ens en föraktfull blick utan fortsätter spana ut i mörkret på jakt efter sina äventyr.
     Plötsligt klyvs den stilla natten av att ett ljus faller på den öde vägen. Varelsen hoppar ner bakom stenen just som ett par strålkastare rundar krönet och får träden att kasta djupa skuggor över marken. Luften börjar vibrera av känslor och varelsen reser ragg av ohöljd förtjusning. Den sticker upp huvudet bakom stenen precis i tid för att få en glimt av tre gestalter som sitter i bilen innan den försvinner runt hörnet och lämnar kvar den lille varelsen i mörkret att begrunda ödet hos en av de människor som just farit förbi.

Under bilen rusar vägen fram som i ett töcken. Det enda ljuset kommer från kontrollpanelen som kastar ett svagt, grönt sken över ansiktena på de två gestalterna i framsätet, en ung man och bredvid honom hans far. De mumlar lågt med varandra medan natten trycker sig allt tätare omkring dem.
     I baksätet sitter en flicka djupt försjunken i tankar och betraktar månens tysta, lysande skiva. Hennes panna är veckad av bekymrade rynkor som inte passar in i hennes unga ansikte och en obehaglig klump klibbar sig fast i hennes innanmäte och lämnar en besk, syrlig smak i hennes mun. Stycken av de kärlekslåtar som strömmar lågt ur bilradion letar sig in i hennes medvetande och hon ler dystert åt den bistra ironin.

-Ska vi fara till stjärnorna och tillbaka?
-Varför tillbaka?

Det var inte särskilt många timmar sedan. I tankarna befinner hon sig fortfarande på den mörka bron som kröker sig över motorvägen nedanför. En passerande bil lyser tillfälligt upp ansiktet på hennes vän som står lutad mot det kalla metallräcket intill henne, han ser sorgsen ut, sedan blir allt åter bäcksvart. Så vänder han sig mot henne och borrar in sina mörka ögon i hennes. Hans låga röst känns sträv mot hennes hud.
     -Varför är du här?
     Nej! Det knyter sig i magen på flickan, hon vill inte förstå. De är ju vänner, varför frågar han det?
     Flickan lutar kinden mot den kalla bilrutan och försöker förgäves skingra knuten som ännu gnager i magen.
     Så många kärlekshistorier du har bevittnat från din ensamma plats på himlen, säger hon tyst till månen. Och med lika många slut, tragiska som lyckliga, men om du skulle ställas inför din älskade och få en enda chans att blidka ditt hjärta, tror jag ändå att i just det ögonblicket, skulle du vara lika hjälplös som vilken människa som helst.
     Så vänder flickan blicken mot stjärnorna. Hon hörde en gång en saga om en stjärna som föll till jorden. I århundraden hade stjärnan blickat ner över jorden och bevittnat kärlek av alla möjliga slag, men när stjärnan själv förälskade sig överväldigades hon av hur otroligt stark och förvirrande kärleken kunde vara. Och dårskapen som hon tidigare bara skakat på huvudet åt letade sig in i hennes tankar och förlamade hennes sinnen.
     Flickan tänker att hon skulle kunna vara en av stjärnorna som alltid får uppleva kärleken genom andra och undrar om hon själv någonsin kommer få känna hur det är att älska och att bli älskad tillbaka.
     Hon betraktar modfälld den unge mannens nacke och erinrar sig känslan av hans lena hår, som hon kommit att tycka så mycket om, mellan hennes fingrar och tänker sorgset att vi människor är helt enkelt skapade så, att vi förstår bara det vi vill förstå. Och hon måste erkänna för sig själv att om det är något hon inte förstår sig på, så är det kärleken.

På sin sten långt ute i skogen sitter den sorgliga lille varelsen och begrundar den flickas historia som spelats upp för denne samma natt.
     -Vi är båda stjärnor, du och jag, viskar varelsen hest innan den vänder sina svarta, livlösa ögon att spana efter nya människoöden att ta del av. Och, fast han inte fullt förstår det själv, försöka stjäla en glimt av vad det innebär att verkligen leva.


*Detta är ett stycke som jag skrev för ett par år sedan. Kom att tänka på det igen och känner att det har potential, så hoppas det kan ge er något.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

A story to tell.

Min första resa till Thailand var för åtta år sedan, när jag var tolv. Fem år senare åkte vi dit igen, och de båda resorna har etsat sig fast hos mig, men av så väldigt olika anledningar. Idag, så många historier (och ett liv som levts) senare, finner jag mig åter tänka tillbaka till de resorna, och vad det var som kom att få dem så betydelsefulla för mig. Den resan som kom senast beskriver den historia jag levde i just då och den kom, på sätt och vis, att bli en milstolpe i allt det som ledde mig fram till den punkten. Inte så mycket på grund av vad som hände där som vad jag upplevde i mig själv när jag kom att befinna mig utanför och bortanför den plats där min verkliga historia ägde rum. Det var vad det blev. Mitt andrum. Mitt utanförperspektiv och min djupdykning i mitt inre. Den första resan till Thailand var en annan milstolpe i mitt liv, men inte utifrån min historia, utan av de historier jag mötte i andra på vägen. Det blev mitt innanförskap och en överskådning. En inblick i de

The turning of the page.

I haven't been writing here for a while now, because though so much has been happening in my life lately I'm finding it hard to find anything I want to write about. It's not that the things I'm experiencing aren't inspiring and good, but frankly sometimes they're hard to take in, and I'm finding that I'm starting to crave for stories because I'm finding it difficult to write my own. And yet every time I find one that offers me something to hold on to, something else makes it aversing and forces me to turn to the next thing. I know that at some point we all have to end up here, at that time in the story where you have everything but you can't make out what to do with it so you're forced to watch it crumble beneath your hands, to see it through until the next chapter or the next line that enables you to get a firmer grip again. I don't want to read the story ahead to see when things will be starting to turn around, but it's hard to watc

Mirrors and pebbles.

"Love" Noimp said, staring blankly out over the lake. "What do you think that is Luna? All those stories.." He trailed off. Then he took a deep breath and looked at Luna. It had shivered, she thought. His breath had shivered. "That's just it. There´s so many stories. Every where I look, every person I meet have some kind of story to tell. But how much of that is really true, huh? How much of what you hear and see is not just dreams and fables. Stories, made to look real." He drew a hand through his hair and left it hanging from his neck. He shook his head. Like he was trying to shake it all off and said quietly "They're just.. coated in small truths to make the big lie more plausible." Luna sat staring at him. She didn't know what to do. Didn't know what to say. He, who was always so composed. Always so coldly calculating and taking control of every situation. Where did all this come from? "And the bad ones?" She new