Fortsätt till huvudinnehåll

The only real failure is the failure to try.

Citatet nedan tilltalar mig i all sin enkelhet, då det känns relevant för mig nu, och hur saker och ting har känts sedan ett tag tillbaka. Jag har en strävan, ett mål att få arbeta med min konst; och som jag tidigare nämnt att få beröra andra, genom det jag skapar, så som andra med sina medel har berört mig. På senaste tiden har jag haft svårt att tänka på något annat än just det.

Det finns dagar då jag tvivlar på min egen förmåga, ja för allt jag står för som den person jag är. Tvivlar på att jag har något att förmedla över huvud taget, och att det medel jag valt står över min egen förmåga för vad jag klarar av; att skapa någonting vackert, berörande, relevant. Att jag saknar de naturliga färdigheter eller det engagemang och den ihärdighet som krävs för att briljera. Så jag begraver mig djupare i min ambition, försöker hårdare än förut, men vad jag då misslyckas med är att vidga mig; att se utanför min egen ambition till vad som verkligen är relevant: livet omkring.

Vad innebär det att fördjupa sig i något? Att vidga sig? Hur mycket måste vi stänga in oss i vår egen bubbla för att uppnå den perfektion vi själva strävar efter; hur mycket behöver vi ta oss ur den för att finna de medel som krävs för att verkligen utvecklas, för att hämta den inspiration och det liv som finns utanför? För att om vi tar bara ett litet steg i en annan riktning, finna att hela världen omkring oss, den vi kände så väl, förändras.

Allt jag någonsin velat är att beröra, inte bara andra utan också mig själv. För någonstans tror jag att vi måste börja där. Om det vi gör saknar ärlighet och glädje; en djupgående betydelse för oss själva, vad är det då som vi egentligen förmedlar, och varför?

Jag tror att det bästa vi kan göra är det vi kräver av oss själva, just nu, just här, men också att minnas vad det innebär; vad det är vi eftersträvar och varför. Det finns framför allt en sak som är konstant närvarande i mitt liv, och som läcker igenom i varenda text jag skriver, även när jag försöker hålla det tillbaka. En strävan som jag avsäger mig själv varenda gång den ger sig tillkänna. Att begrava mig i min konst är ett sätt för mig att hålla den på avstånd. Men den dagen den hinner ifatt mig, när jag tvingas rasera muren med mina egna händer för att inte begravas under den; kanske kan jag då njuta av det jag skapar så som jag ämnar det. Utan mer krav än den glädje det faktiskt ger mig att arbeta produktivt, kreativt, och utan restriktioner. I ärlig öppenhet och tillit. Jag har greppat efter det och sedan själv backat, många gånger, men jag kommer alltid blicka mot en dag när jag inte längre orkar backa. Inte för att jag inte har något att förlora, utan för att jag äntligen kan lita till att jag har allt att ge. Till någon som med sitt hjärta inte tvekar att ta emot det, och som i sin tur, vill lika mycket som jag.

"No longer will I think that I am not worthy, because only by loving you as you deserve, will I be so."

-The best exotic Marigold hotel.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

A story to tell.

Min första resa till Thailand var för åtta år sedan, när jag var tolv. Fem år senare åkte vi dit igen, och de båda resorna har etsat sig fast hos mig, men av så väldigt olika anledningar. Idag, så många historier (och ett liv som levts) senare, finner jag mig åter tänka tillbaka till de resorna, och vad det var som kom att få dem så betydelsefulla för mig. Den resan som kom senast beskriver den historia jag levde i just då och den kom, på sätt och vis, att bli en milstolpe i allt det som ledde mig fram till den punkten. Inte så mycket på grund av vad som hände där som vad jag upplevde i mig själv när jag kom att befinna mig utanför och bortanför den plats där min verkliga historia ägde rum. Det var vad det blev. Mitt andrum. Mitt utanförperspektiv och min djupdykning i mitt inre. Den första resan till Thailand var en annan milstolpe i mitt liv, men inte utifrån min historia, utan av de historier jag mötte i andra på vägen. Det blev mitt innanförskap och en överskådning. En inblick i de

The turning of the page.

I haven't been writing here for a while now, because though so much has been happening in my life lately I'm finding it hard to find anything I want to write about. It's not that the things I'm experiencing aren't inspiring and good, but frankly sometimes they're hard to take in, and I'm finding that I'm starting to crave for stories because I'm finding it difficult to write my own. And yet every time I find one that offers me something to hold on to, something else makes it aversing and forces me to turn to the next thing. I know that at some point we all have to end up here, at that time in the story where you have everything but you can't make out what to do with it so you're forced to watch it crumble beneath your hands, to see it through until the next chapter or the next line that enables you to get a firmer grip again. I don't want to read the story ahead to see when things will be starting to turn around, but it's hard to watc

Sagan om Björnprinsen

Illustration av Hanna Virdarson Långt borta, i ett mystiskt och skrämmande land låg en djup mörk skog. Skogen sträckte sig långt över landet och slukade både höga berg och djupa sjöar i sin kalla barm. Djuren som bodde här levde ett skyggt och försiktigt liv. Ett fåtal hade vågat sig utanför för att utforska andra marker, men de allra flesta djuren visste inte ens om det fanns någonting utanför skogen. Några av dessa djur var en björnfamilj som levde i en ihålig trädstam vid en av de stora sjöarna. Det var en mamma-björn och hennes två små björnungar, lillebror björn och syster björn. Som de flesta djuren i skogen levde de ett stillsamt liv, och nöjde sig med vad skogen hade att erbjuda. Trädkronorna var tjocka och skymde det mesta av himlen ovanför, men var tillräckligt glesa för att släppa igenom tillräckligt med ljus för att livet skulle kunna uppehållas. Här fanns bär och nötter, fast de var tvungna att noga se till att de av misstag inte åt några som var giftiga, och